Reeuwijk-Brug krijgt steeds meer last van doorgaand verkeer door de kern van het dorp. Zo’n 17.000 voertuigen rijden dagelijks over de weg, die het regionale verkeer aansluiting geeft op de A12 en de N11. In 2007 gaat op politiek niveau de kogel door de kerk om voorbereidingen te treffen voor de aanleg van een ontlastende randweg. De toentertijd verantwoordelijke wethouder Rupke vraagt Tijssen van Becomfy om dit project voor te bereiden en de noodzakelijke onderzoeken te coördineren.

Al snel blijken vooral de maatschappelijke aspecten en de bestemmingsplan-procedure de meeste aandacht op te eisen. Vele informatie- en raadsavonden, vergaderingen met de opgerichte klankbordgroep, gesprekken met voor- en tegenstanders, onderhandelingen over grond-aankopen, inventieve oplossingen voor een aantal gedupeerden, overleg met Provincie en aangrenzende gemeenten, voorbereiding raadsvoorstellen, flora en fauna, Raad van State-procedure en financieringsvraagstukken.

Op technisch gebied pleit Becomfy voor een aanleg van de weg op palen middels het paalmatrassysteem. Op het slappe veengebied zal dit op de langere termijn kostenbesparend zijn.

Als in 2015 de Reeuwijkse Randweg geopend wordt is Reeuwijk-Brug verlost van de dagelijkse files en kan het beginnen met het verder leefbaar maken van de dorpskern.

 

dscn3995
Rupke en Tijssen tijdens de opening van de toegangsrotonde van de Reeuwijkse Randweg.

 

scan-route-rondweg

 

 

 

 


Projectgegevens

Projectomschrijving: realisatie randweg
Opdrachtgever: gemeente (Bodegraven-)Reeuwijk
Rol Becomfy: projectmanagement voorbereiding, zowel technisch als maatschappelijk
Start voorbereiding: 2007
Start bouw: 2013
Oplevering: 2015
Stichtingkosten: € 14,3 mln